scroll down

ˇ

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház 2008-ban alakult Grecsó Zoltán koreográfus, táncpedagógus vezetésével. A kreatív közösségi alkotóműhelyben a tánc, a zene és az improvizáció eszköztárával dolgozzák fel az alkotókat érdeklő témákat. A társulat 2012 és 2014 között a Pro Progressione közreműködésével részt vett az Európai Unió Kultúra keretprogramja által támogatott – és a legjobb projekteknek járó „Success Story” minősítést is elnyert – Beyond Fronta: Bridging New Territories című nemzetközi táncművészeti projektben. A Willany Leó 2019 májusában Lábán Rudolf Különdíjban részesült, rendszeres előadásokkal jelentkezik szerdánként 21:30-kor a Trafó Kortárs Művészetek Házában.

FELWILLANYOZVA

“Grecsó kihasználva a járvány okozta kényszerű lelassulás időszakát arra gondolt, bemutatja apró műhelyének táncosait. Ezért aztán – sejthetően a saját lakásában – egy konyhai asztal mellé telepedve, néhány szál virág és egy soha meg nem bontott bor társaságában kérdezgeti egyenként a hat táncost a pályakezdésről, a felkészülés éveiről, a táncossá válás traumáiról és boldogságáról, az előadói létezés mikéntjéről, eddig itthoni és külföldi tapasztalataikról, szakmai vágyaikról, mindarról, amiről ő is igazán sokat tud, és kérdéseibe burkolva mond is. És persze az improvizációról, aminek gyakorlása, bemutatása és értelmezése évek óta összeköti őket. A fiatal táncosok (a Madách Musical Tánciskolában végzett Gaál Júlia, a Magyar Táncművészeti Egyetemen diplomát szerzett Kis Rebeka, Lukács Levente és Rácz Réka, valamint a Győri Tánc és Képzőművészeti Szakközépiskola után Antwerpenben, illetve Salzburgban továbbtanuló Temesvári Zsófia és VáthMáté) csodálatos őszinteséggel, lenyűgöző érettséggel és kíméletlenül pontos önreflexióval beszélnek szakmai tapasztalataikról és e tapasztalások átfordításának lehetőségeiről a színpadon kívüli életükbe. A december óta futó sorozat személyes történeteket kínál, de sokkal többről szól, mert a hazai (tánc-)oktatáson jóval túlmutató kérdéseket jár körül: hogyan tehető tönkre egy művésznövendék sorsa a ráerőltetett alkati és technikai elvárások sulykolásával; hogyan szabadítható fel a kreativitás a bizalom, a nyitottság és a támogatás légkörében; hogyan lehet egy fiatal művészt segíteni abban, hogy felfedezhesse önmaga útját, ha nem szeretne beállni a kiválóan reprodukálók közé; hogyan kell „viselkedni” a nemzetközi meghallgatások közegében; hogyan lehet rivalizálás helyett együttműködőnek lenni; hogyan tanít meg az improvizáció a kockáztatás bátorságára, az önismeretre és önazonosságra, a hibák feldolgozására, a képzelet és az ösztönök, a test és az elme szétbogozhatatlan egybefonódására.”

 

( Fuchs Lívia, Műhelyek, Élet és Irodalom MŰBÍRÁLAT – TÁNC – LXV. évfolyam, 8. szám, 2021. február 26.)

FELWILLANYOZVA projektünk egy olyan, négy témára épülő videósorozat, ami a társulat táncművészei segítségével mutatja be az ő saját szakmai életüket és elképzeléseiket, az  improvizáció műfaját, azt, hogy ők mit gondolnak az improvizációról, valamint a hazai független szcénát. Az összes videó megtalálható a Youtube  csatornánkon, a harmadik sorozat részei pedig a facebook és instagram oldalunkon.

A sorozatok:

  1. FELWILLANYOZVA – Interjúk
  2. FELWILLANYOZVA – Az improvizáció
  3. FELWILLANYOZVA – Pillanik
  4. FELWILLANYOZVA – Portrék

Táncművészek: Gaál Júlia, Kiss Rebeka Petra, Lukács Levente, Rácz Réka, Temesvári Zsófia, Váth Máté

Operatőr, vágó: Bagi Anna Borbála

Produkciós vezető: Partig-Kis Erika

Művészeti vezető: Grecsó Zoltán

Támogatók: EMMI, Műhely Alapítvány, NKA, Trafó Kortárs Művészetek Háza

#

szerda

21.30

«
»
H.
K.
Sze.
Cs.
P.
Szo.
V.
április
április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
június
június

alkotó – előadók

Bacsó Eszter

Bacsó Gabriella

Bagi Anna

Balázs Józsi

Barhács Claudia

Danfi Tímea

5. évadom kezdem a Willany Leóban énekesként. Számomra az improvizáció, az, hogy a zenészek a táncosokkal szimbiózisban léteznek egy órán keresztül szabadságot, önmegvalósítást, terápiát jelent testnek és léleknek. Az izgalom pedig, hogy sosem tudja senki – se a néző, se az előadók -, hogy ma épp mi és hogyan találja meg a szellemét ás bensőjét különösen nagy addikcióval jár. Ennek a részese lenni hétről hétre egy zene- és/vagy táncművészetben alkotó embernek maga a csoda, az elemi élettér.

Dobrosi Laura
Vincze Erika

Gaál Júlia

2017- ben végeztem a Madách Művészeti Iskolában. Pályámat a Duda Éva Társulatban kezdtem, melynek jelenleg is tagja vagyok. Emellett szabadúszóként más alkotókkal is van lehetőségem együtt dolgozni, mint például a Gangaray Dance Company- vel, vagy Ádám Anna képzőművésszel (Gray Box Projects). Idén ősszel kezdem tanulmányaimat a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola vaisnava jógamester szakán. 2019- ben csatlakozhattam a Willany Leó csapatához, egy olyan közösséghez, amelyben szünet nélkül tanulhatunk magunkról, egymástól, figyelemről és az előadóművészetről. Azóta csípem a szerdákat.

Heim Roland

Horváth Máté
Jerome Li Thiao Te

Jérôme Li-Thiao-Té a.k.a J3ZZ sokoldalú alkotó, performer, hegedűművész, zeneszerző, producer, sound designer. 2009 óta tagja a Willany Leó Improvizációs Táncszínháznak és úgy gondolja a társulat elengedhetetlen része a budapesti művészéletnek, hisz keltetője az újabb és újabb tehetséges táncos és zenész generációknak. Úgy gondolja a Willany Leó egy olyan hely, ahol a fellépők és a nézők energiái egyesülhetnek az őszinte kifejezés és kísérletezés által.

Kancsó Luca

Keresztes Patrik

Fontosnak tartom a kísérletezést, a játékosságot és a nyitottságot. Ezekre törekszem a színpadon és az életben is. Számomra az improvizáció erősen hordozza ezt a három dolgot és még sok mást is. A Willany Leó estjein táncosként veszek részt, de közel áll hozzám a színészet és a zene is.

Kiss Rebeka
Lőrinc Katalin

Az Állami Balett Intézet elvégzése után Brüsszelben, Londonban tanult tovább, a stockholmi Cullberg Balettnél táncolt, majd a Pécsi Balett, s a bécsi Tanztheater Wien után nemzetközi szinten szabadúszó táncos és pedagógus lesz, gyermekei születésével letelepszik Budapesten. A táncos képzés közép- és felsőfokú szintjein aktív, de szakértői tevékenysége az alapfokú oktatásra is kiterjed. Az elmúlt évtizedben visszatért a színpadra is, független alkotóművészek felkérésére, vagy önálló improvizációs programjaival. Utóbbi tevékenységét a Willany Leo inspirálta, ahova halálmegvető bátorsággal bevetette magát 2011-ben, saját tanítványai közé.

Lukács Levente

Moldván Zsolt

Rácz Réka

Szabadúszó kortárs táncművészként élek Budapesten. Sok, egymástól nagyon különböző projektekben veszek részt, ami egy folytonos ismeretlenhez való viszonyulást, alkalmazkodást jelent. Első sorban ez az, amit a Willany Leó is nyújt nekem ( az improvizáció által) Ismeretlen helyzetek keresése, és azoknak a megoldása.

Takács Lacek

Temesvári Zsófi

Temesvári Zsófia szabadúszó táncművész. Tanulmányait a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskolában végezte. A budapesti Gangaray Artistic Programban, majd az International Contemporary Dance Program (NOD) ösztöndíjas résztvevőjeként tanult, 2017-ben pedig felvételt nyert a Royal Conservatoire of Antwerpen-be. Jelenleg szabadúszóként tevékenykedik. A Willany Leó Improvizációs Táncszínház mellett lehetősége volt együtt dolgozni a Pataky Klári Társulattal, a Duda Éva Társulattal és a Zadam Társulattal.

Titkos Flóra

Flóra jelenleg a Spatial Sound Institute menedzsment csapatának tagja, valamint segítő közreműködő az Art Quarter Budapest helyszínén. Zengetőben is résztvevő, mint művészeti kollektívban és fesztiválban, minek küldetése a vadkender hírének és sokoldalú tradicionális, valamint korszerű használatának terjesztése. Miközben az O.Z.O.R.A fesztivál Dragon Nest színpadának is tagja, párhuzamban közreműködik a techno szcénában, mint a TOTIM Records, egyben közösségi és személyes projectjeiben, vízióiban. A hang iránti mély érdeklődéssel, Flóra a mindennapi tárgyak lehetőségeit keresi ütőhangszerként és zajkeltésként minden “willany leóltáskor”, valamint hagyományorző hangszere a doromb.

Vadász Orsi

stáb

Balázs Józsi
Zenei vezető

Grecsó Zoltán

Művészeti vezető

Lukács Levente

Művészeti asszisztens, kommunikáció

Partig-Kis Erika

Produkciós vezető

előadások

Az önmagunkkal való sakkozás kockázata

Willany Leó Improvizációs Táncszínház: Az önmagunkkal való sakkozás kockázata

fotó: Palotai Misi

Az önmagunkkal való sakkozás kockázata című előadás egy rezidencia program keretein belül született meg, a Szentendrei MANK segítségével hoztuk létre. Az előadás vendégjátékainak anyagi hátterét a Köszönjük Magyarország pályázat biztosította.
Az ember egyéni működésének rendszere megmutatkozik mozdulataiban, választott megoldási lehetőségeiben, melynek köszönhetően rendkívül sokat tanulhat magáról és társairól is. Ez a folyamat egy intenzív megismerés és önreflexió, amely lehetőséget ad a szokásaink megváltoztatására. A tér használata, az együttes komponálás, a többiekhez való igazodás, viszonyulás ráébreszti az embert olyan sajátosságaira, melyekkel azelőtt nem feltétlen volt tisztában. Az improvizáció a táncban olyan kihívások elé állítja az alkotó-résztvevőt, melyekre kreatív megoldási lehetőségekkel fog felelni, egyénileg vagy közösen létrehozva egy opcionális végeredményt. Az önmagunkkal való sakkozás kockázata egy olyan beavató előadás, ami a nézők és előadók közös tapasztalásán keresztül hivatott közelebb hozni őket egymáshoz és a kortárs művészetek befogadásához.

AZ ELŐADÁS HOSSZA: beavató foglalkozás: 50 perc, az előadás 40 perc
TÁNCMŰVÉSZEK: Gaál Júlia, Horváth Máté, Keresztes Patrik, Lukács Levente, Rácz Réka, Temesvári Zsófia
ZENE: Bagi Anna Borbála
PRODUKCIÓS VEZETŐ: Partig-Kis Erika
KONCEPCIÓ: Grecsó Zoltán
TÁMOGATÓK: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Műhely Alapítvány, Nemzeti Kulturális Alap, Pro Progressione, Trafó Kortárs Művészetek Háza

KAmAszOk

KAmAszOK felújítópróba
fotó: Partig-Kis Erika

Az előadás eredetileg Topolánszky Tamás felkérésére készült, a GG Tánc Eger és Grecsó Zoltán közös produkciójaként jött létre 2016-ban. Már az alkotófolyamat előkészületeinél kiderült, hogy a koreográfus számára nagyon fontos, hogy az előadás kommunikáljon tudjon a mai fiatalsággal, miközben mondanivalója érzékenyíti és szórakoztatja nézőit.
Az előadás központi témája a nehéz, kamaszkori életszakasz bemutatásán túl az, hogy az előadásban szereplő karakterek hogyan viszonyulnak ehhez. A kamaszok próbálják énjüket osztálytársaik reakcióin, gondolatain és tettein keresztül megérteni, de azok értelmezése is bonyolult Gordiuszi csomónak bizonyul. A drámaháromszög egy egyszerű ábra, amely azt mutatja be, hogy emberi kapcsolatainkban és konfliktusainkban mindig három szerep valamelyikében vagyunk: lehet rajtunk az üldöző, az áldozat vagy a megmentő maszkja. (Ez alól kivételt csak az autonómia, az intimitás képez.) E kifejezések valóban maszkok, szerepek, tehát nem a személyiségünk részei. Kapcsolatról kapcsolatra, azon belül pedig tranzakcióról tranzakcióra váltakozhat, hogy aktuálisan melyik szerepben vagyunk. Ebből is lájuk, hogy a drámaháromszög szereplői, milyen módokon lejtik táncuk, és ez inspirálta az alkotót, hogy az előadás szereplői mindig más és más színben jelenjek meg, így az is változhat, hogy a befogadó mikor melyik szereplő érzéseivel, válaszreakcióival azonosul. Tulajdonképpen az énfeltáró folyamatok, a saját viselkedés megértését segítő tanulmányok képezték az előadás fő dramaturgiai rendszerét.


ELŐADJÁK: Engelmann András, Gaál Júlia, Kancsó Luca, Keresztes Patrik, Kiss Rebeka, Lukács Levente, Temesvári Zsófi, Váth Máté
ZENE: Gryllus Ábris
DÍSZLET ÉS JELMEZTERV: Ottlik Julianna
VILÁGÍTÁSTERVEZŐ: Gothár Márton
KOREOGRÁFUS: Grecsó Zoltán
PRODUKCIÓS ASSZISZTENS: Partig Kis-Erika

kapcsolat